Sobre
Este terceiro ano é realizado na ETIC em parceria com a Solent University, de Southampton, Reino Unido. Com a conclusão deste ano curricular, os alunos obtêm o grau académico BA (Hons) – Bachelor of Arts, diploma do ensino superior britânico de Nível 6/180 créditos.
É um ano de progressão de estudos para os alunos que frequentam os cursos ETIC de Cinema e Televisão/Higher Nationals.
Podem ainda entrar e frequentar este 3.º ano alunos vindos de outras escolas cuja equivalência possa ser concedida. É necessária competência certificada na língua inglesa.
O curso oferece uma combinação eficaz entre pesquisa, análise crítica, projeto e prática profissional, e permite o aperfeiçoamento e conhecimento de metodologias necessárias para uma carreira internacional.
A área de Cinema e Televisão é um campo extraordinário de possibilidades sempre novas para o estudo e a criação contemporâneos e para a produção de negócios inovadores.
Terás a oportunidade de desenvolver os conhecimentos adquiridos e expandir as tuas potencialidades criativas, técnicas e profissionais ao longo de um ano. Ao mesmo tempo, passarás a fazer parte de uma comunidade mundial de estudantes, acompanhados de professores e convidados que partilham referências e modos de fazer atuais e de futuro.
O nosso objetivo é que o aluno se prepare para superar com sucesso os desafios que se avizinham, promovendo o relacionamento com a comunidade, empresas e instituições. A ETIC incentiva o talento dos alunos para estreitar a sua relação com o mundo profissional.
No final, os projetos são apresentados na Cinemateca Portuguesa.
ORIENTAÇÃO PARA UMA CARREIRA INTERNACIONAL.
Vais aprofundar conhecimentos e competências, técnicas e criativas, para obter a preparação necessária para uma carreira internacional e desenvolver uma atividade bem sucedida na indústria do Cinema e Televisão.
ESTÚDIOS E EQUIPAMENTOS
A ETIC tem equipamentos e recursos tecnológicos de referência aos quais os alunos têm acesso para trabalho curricular e para os seus projetos pessoais. Os alunos podem fazer da escola o seu espaço de trabalho, o lugar onde podem criar e praticar.
Os alunos têm no 3º ano acesso a material de câmara e iluminação, destaque para as câmaras Sony FX6 com lentes: 16-35mm, 24-70mm, 70-200mm e Blackmagic Ursa com lente: 24mm, tripés Manfrotto e Cartoni, gimbal Zhiyun Crane 2, kits de iluminação Kino Flo, Aputure e Arri, gavadores de áudio Zoom, MixPre 3, microfones Sanken, Sennheiser e Rode, e a um estúdio de televisão onde podem ser feitos testes e filmagens.
A maioria dos professores são profissionais da área.
UM AMBIENTE CRIATIVO LIGADO À INDÚSTRIA.
A ETIC também é reconhecida pelo seu ambiente criativo e pela proximidade entre alunos, professores e equipa. Há uma estreita ligação com o meio profissional que resulta em parcerias com empresas e instituições. Briefings reais e desafios criativos com posicionamento profissional fazem parte dos projetos curriculares. Com regularidade, a escola promove a possibilidade dos alunos participarem em eventos e festivais onde praticam, lado a lado, com a equipa da escola e por vezes com profissionais e mentores experientes.
CERTIFICAÇÃO
Os cursos Bachelor Degree são certificados pela Solent University, que se rege pelo processo da FHEQ –Framework for Higher Education Qualifications– na Inglaterra, compatível com o sistema de qualificações Europeu.
Para saber mais, aceder ao website da Solent University, aqui
FAQ
O ensino britânico permite obter um diploma universitário com um ano de estudos a quem tenha concluído dois anos de formação numa área específica ou obtido uma qualificação de nível 5 (120 créditos).
Com a conclusão deste ano curricular (6o créditos), os alunos obtêm o grau académico BA (Hons) – Bachelor of Arts, diploma do ensino superior britânico.
É o equivalente ao 3.º ano de um curso de nível superior. Durante um ano letivo são adquiridos conhecimentos e desenvolvidas competências avançadas numa área específica. Com a conclusão deste 3.º ano, o aluno obtém o Bachelors Degree, um diploma reconhecido internacionalmente.
Pode candidatar-se quem tenha obtido uma qualificação de Nível 5/120 créditos numa área de formação relevante para o curso a que se propõe. Podem ter diferentes backgrounds como Design, Cinema, Moda, Animação, Visual Effects (VFX), Som e Música.
O programa curricular é definido pela Solent University e as aulas decorrem na ETIC, em Lisboa, em formato presencial. O diploma B.A. Bachelors of Arts é atribuído e emitido pela Solent University- Southampton.
Sim, é necessário um dos seguintes testes:
– DUOLINGO mínimo 115 (95 em todas as componentes);
– IELTS mínimo 6.0 (5.5 em todas as componentes);
– TOEFL IBT mínimo 80 (20 em todas as componentes).
A ETIC é uma escola de referência nas áreas criativas. Orientada para o projeto, alia a técnica, a criatividade, e o desenvolvimento pessoal e profissional. A ligação a empresas e instituições, aproximam os projetos escolares à realidade
do mundo de trabalho. Tem recursos tecnológicos de topo, tais como, estúdio de vídeo HD e realidade virtual, régie profissional HD, estúdios de som, laboratórios e estúdios de fotografia, ateliers e computer labs.
O que vou aprender
On this module you will analyse and debate social, political and cultural contemporary issues, relating them with the contribution screen has to such analysis and debate. To do so, you will learn how to critically think about concepts and approaches that characterize contemporary culture. You will be challenged to uncover how our identities shape screen culture and are shaped by it, exploring representations and impacts that some topics have in this mutual relation between our contemporary selves and the screen.
You will develop your skills and competences on research applied to these questions present in our cultural context, producing analysis of film and television case studies.
ETIC Module Leader: Fabrícia Valente
Solent Module Leader: Darren Kerr
Production, distribution, exhibition and consumption of film and television in the global age is the main theme of this module. You will emerge in contemporary film and television studies, through a range of dynamic topics, debates and screenings considering some of the most important and critical issues that circulate contemporary film and television markets around the world. You will analyse and reflect about globalization and cultural centralization, in a local and global perspective. Promoting reflection and critical thinking, you will be challenged to create an original and independent line of research, considering team and collaborative work in a project for a screen festival in the global age.
ETIC Module Leader: Madalena Fragoso
Solent Module Leader: Terence McSweeney
This module is about yourself, specifically about your ability to recognize and reflect on the skills you have at this point of your academic life. The goal is to enable you to be capable of deciding the best ways to communicate those skills to a potential employer in the creative industries and beyond.
You will make and present a portfolio that reflects your skills and yourself, promoting your self-awareness and critical thinking approaches to your own work. Your reflections will be important in identifying strengths and weaknesses in a way that can allow you to promote a career plan and develop goals and objectives. You will also learn how to plan, research and share your portfolio looking for professional development and determination of your own career objectives.
ETIC Module Leader: Pedro Florêncio
Solent Module Leader: Jonathan Plummer
This module is the starting point of your Final Major Project. Here you will produce the research base that will support the development of your Final Major Project. You will develop your research skills at the same time you will be challenged to arouse critical and analytical thinking that will turn theoretical concepts and investigation into a practical instrument to develop your project.
You will learn how to conduct research and research methodologies to widen your knowledge and understanding of your chosen subject for the Final Major Project. With the outcomes of this research, through the critical analysis of a wide range of sources, you will determine your own perspective to apply in Final Major Project work.
ETIC Module Leader: João Cunha
Solent Module Leader: Stuart Joy
From the outcomes of Final Major Project Research, in this unit you will create your final project. It can be a written or a production-based project (dissertation, script, fiction, documentary, television pilot). This will be the culmination of your journey in the top up year, and should reflect your knowledge, understanding and skills around film and tv from the last three years. This project is a demonstration of critical, creative and professional skills by exploring and deepening the subject of your research, turning it on a practical and technical work, according to film and tv professional practices. You will undertake this project to aim the same goals (such as pitch, publication or production) you can find in the industry.
ETIC Module Leader: Francisco Merino & Nélia Cruz
Solent Module Leader: Stuart Joy
Professores
ETIC Course Leader
Pedro Senna Nunes
ETIC Course Leader
I lead festival and culture programmes linked with cinema, dance, media, performance and technology. I started teaching 25 years ago, and have been at ETIC since 1997. I have worked in the school as a coordinator of the image and sound department and as a creative director for a significant number of years. I currently teach in the film making field – Cinema, Performance and Media degrees. Units taught include ‘Documentary Film, ‘Film Making’, ‘Creative Process’, ‘Body and Technology’, ‘Video Dance’ and ‘Experimental Film’. For many years I co-supervised final film projects, presentations and debates with students in a national and international context. I really like the exercise of shooting and editing images and sounds in a real experimental way. I regularly go to the theatre, contemporary dance and music performances and I dedicate all my free time to my actual research between movement images and performing arts. I love spending time in the countryside and near the ocean, learning more about the aesthetical impact of nature. Essentially, I love travel and discovering the strong details that change my surroundings.
Module Leader
Fabrícia Valente
Module Leader
Fabrícia Valente is a PhD researcher at Architecture of Contemporary Metropolitan Territories – ISCTE, Lisbon. With a degree in Architecture (pre-Bologna Declaration) from Universidade de Évora (Portugal) in 2007, and further education in the fields of Photography (from Instituto Português de Fotografia, Portugal), Video (from CENJOR, Portugal) and Planning and Producing Temporary Exhibitions (from Fundação Eugénio de Almeida, Portugal). Lines of interest and research include the multidisciplinarity of Architecture and its possibilities of interface, namely with Visual Arts, Cinema and Music.
Her Professional activity is divided between curatorship, critique, writing and cultural mediation. Fabrícia was Curator and Head of Programmes for the KAIROS Pavillion (Pavilhão KAIROS) and developed the educational project O Gesto como Tradução (Gesture as Translation) for the Dar Lugar ao Acontecimento programme held in the Architecture and Theatre cycle of the Almada Theatre Festival.
Module Leader
Inês Sheridan
Module Leader
Inês is an accomplished screenwriter represented by leading agency Independent Talent Group, in London. She has worked with award-winning directors and producers such as Sérgio Machado, Karïm Ainouz, Don Boyd and Lucan Toh and has advised and assessed several industry scripts. She has also worked as Screenwriting Tutor/Guest Lecturer in a number of prestigious schools and universities in London, Cuba and Dubai.
Module Leader
João Cunha
Module Leader
Graduated in Psychological Sciences, I began, in 2004, my work in education on creative areas while developing academic investigation in parallel. I’m part of the teams of ETIC, as teacher in Cinema/Television HN course, and of EPI as a pedagogic consultor, candidates profiling and courses composition, teacher and responsible for individual mentoring service to students. In this school, I work transversally with Animation, Graphic Design, Photography, Acting, Multimedia, Musical Production, Sound and Video courses. I took my academic training in psychology to the pedagogical context where I cross it with intervention in professional, artistic and technical education. Along this connection with education, I highlight particularly in my work with students, the dedication to individual and collective creative processes, the strong investment in personal development, critical-analytical thinking, writing and methodological reflection, which I also apply in collaborations with groups of artistic works, outside school contexts, and with private practice of counselling.
Module Leader
Madalena Fragoso
Module Leader
Madalena Fragoso was born in 1992, Portugal. She moves to Brussels in 2003 where she lives until 2010. There she completed the baccalaureate in the European School of Brussels II and returned to Lisbon where she continued her studies in Escola Superior de Teatro e Cinema, getting her bachelors’ in 2014.
Since then, she has been working in film production having worked with Leopardo Filmes, APM Produções, Maria&Mayer, Uma Pedra no Sapato, OPTEC Filmes, Primeira Idade, Terratreme Filmes and Clarão, where she worked with directors such as Mário Barroso, João Mário Grilo, Pedro Caldas, Ivo Ferreira, João Vladimiro, Joana Cunha Ferreira, Flávio Gonçalves, André Godinho, Marta Mateus, among others.
She premiered her first feature film “Our Home with the Dogs”, co-directed with Margarida Meneses in 2019 in IndieLisboa 2019. She is now finishing her second feature film “As Flores”, financed by Fundação Calouste Gulbenkian and SPA.
She is the co-founder (with Afonso Mota) and programmer of the online cinema platform NOVOCINE that shows a new film by Portuguese-speaking filmmakers and visual artists every twenty days for free.
Module Leader
Pedro Florêncio
Module Leader
Graduated from ESTC (National School of Film and Theatre), he has a master’s degree in Cinema by FCSH-UNL (Faculty of Social and Human Sciences at Nova University Lisbon) and holds a PhD in Arts from the University of Lisbon. In 2020, he published the book “Sculpting Space – The cinema of Frederick Wiseman”, based on his PhD dissertation. He is a researcher at CEC (Centre of Comparatist Studies of the University of Lisbon).
He currently teaches “History of Cinema” in the Sciences Communication Graduation Course at FCSH, “Portuguese and Brazilian Cinema” under the CIEE international course program, “Documentary” at ETIC (Professional School of Innovation and Creation Technologies) and “Spatial Representation”, “Story Board” and “Visual Narrative” at EPJP (Jean Piaget Professional School). He is the coordinator of the National Cinema Plan at IDS (Institute for Social Development).
In 2011, he made the short film “Banana Motherf*cker”, which received several awards at international venues. In 2014, he made the experimental documentary “Where my friend made a painting”, screened at several national and international festivals since then. In 2017, he made the medium-length film “Afternoon”, which received the Special Jury Prize at DocLisboa 2017 National Competition. “Day Shift” is his first feature film, which premiered worldwide at DocLisboa 2018 and was commercially released in 2019.
Module Leader
Francisco Merino
Module Leader
I graduated in Communication Sciences in 1998, and, since then, I have worked in education as well as in media production, mainly for Television. I teach Production, and a variety of Project and Workshop courses at the University of Beira Interior, mostly in the Film Undergrad degree, but also in the master’s of Multimedia, Journalism and Digital Games Design. I have been, for over ten years, the head of Film Production at this University and, since 2016, I am the Coordinator of the Film Undergrad Course. I obtained my PhD with a thesis about Transmedia Storytelling, focused on the key role that movies can play within a transmedial structure or, in a broader sense, within a media ecosystem shaped by Cultural Convergence. Digital Storytelling as thus became a key feature of my research and teachings, from interactive fiction to expanded cinema, even though I never abandoned my former research subjects, that included television fiction and film production. I favour a multidisciplinary approach that combines traditional media production techniques with hypermedia and transmedia frameworks and tools.
Module Leader
Nélia Cruz
Module Leader
Nélia Cruz holds a PhD in Literature and Culture (“Screenwriting as a cultural practice: the screenwriter gaze”) from the University of Lisbon. She is Specialist in Audiovisual and Multimedia Communication by IPLisboa, IPLeiria, IPPorto. Has worked as a TV Producer in Rádio e Televisão de Portugal (RTP) and also as a Production Director and Creative Director in independent film production (Zepelin Filmes and Sparkle Animation). Her research interests include screenwriting studies and audiovisual narratives, having been invited, as a speaker, to several conferences on these subjects. She is an investigator in English Studies at the University of Lisbon (CEAUL), where she produces work related with memory and nostalgia; and in the Centro de Literaturas e Culturas Lusófonas e Europeias (CLEPUL) where the project 25/S Television Studies, Communication, Culture and Aesthetics of Audiovisual Arts is being developed with her coordination. She is a screenwriter and a scriptwriting teacher having written, among other works, the awarded short film The Giant. She is currently developing the animation feature film Melpomina (supported by ICA for writing and development 2020)
Candidatura
- Ter concluído dois anos de formação ou obtido uma qualificação de Nível 5 (120 créditos).
- Apresentar um Portefólio.
- Realizar um dos seguintes testes: DUOLINGO mínimo 115 (95 em todas as componentes), IELTS mínimo 6.0 (5.5 em todas as componentes) ou TOEFL IBT mínimo 80 (20 em todas as componentes).
Convidamos a conhecer o ambiente criativo e próximo que se vive na Escola, através de visita acompanhada aos estúdios, ateliers e salas de formação.
Condições
EX–ALUNOS GRUPO ETIC:
Inscrição: 600€
Pronto pagamento: 4.737,60€
12 prestações consecutivas: 438,67€
14 prestações consecutivas: 376,00€
NOVOS ALUNOS:
Inscrição: 600€
Pronto pagamento: 5.040€
12 prestações consecutivas: 466,67€
14 prestações consecutivas: 400€
Cidadãos sem residência fiscal em Portugal:
Pronto pagamento
1ª prestação(*): correspondente a 30% do valor do curso, seguida de mais 12 prestações mensais e consecutivas
(*) Valor a liquidar no ato da matrícula e não reembolsável em caso de desistência.
Outros descontos:
Protocolos.
Parcerias.
Soluções de Financiamento:
Se precisas de financiamento para concretizar os teus projetos, informa-te em cgd.pt. ou em qualquer agência da Caixa. Para tua maior conveniência poderás dirigir-te à Agência da CGD Santos, situada na Avenida Dom Carlos I, 60-A, a 300m da ETIC.
CONDIÇÕES GERAIS
Os preços e condições de pagamento podem sofrer alterações até ao início das inscrições. A abertura de cada curso/turma/horário está condicionada a um número mínimo de inscrições. A inscrição no horário pretendido é limitada ao número de vagas disponíveis.
O ensino é presencial e projetual. O programa do curso inclui aulas sem professor para desenvolvimento de exercícios autónomos e práticas projetuais. O trabalho autónomo ou projetual é importante para o progresso do aluno nas suas aprendizagens.
Os professores podem solicitar o desenvolvimento de trabalhos fora do horário estabelecido para as aulas.
Eventualmente podem ser marcadas aulas fora do horário estabelecido, por exemplo para responder a projetos que exigem essa flexibilidade, para atender a necessidades de equipamento específicas dos projetos, para resposta a exercícios feitos em contexto real com parceiros, ou por qualquer outro motivo que apoie a melhor consecução do programa.
As aulas técnicas específicas e/ou workshops podem ocorrer aos sábados.
A duração de cada aula pode variar em função da sua natureza teórica ou prática.
A turma pode ser dividida em grupos para melhor aprendizagem e intensificação do desenvolvimento de projetos e matérias.
O programa curricular e o elenco de professores do curso podem ser alterados por razões de adequação pedagógica ou por motivos de força maior.
Para mais informações contacte-nos.